Proč se mi iOS používá hůř než Android

V září loňského roku jsem si kvůli testování pořídil iPod Touch 4G (v podstatě iPhone 4, jen neumí volat a není to taková cihla) a byl jsem zvědavý, jak se ovládá ikona v oblasti UI / UX, průkopník všech dobře použitelných smartfounů. Snažil jsem se iOS používat asi 14 dní a v tomto zápisku bych chtěl shrnout, co se mi na tom nelíbilo a proč jsem daleko spokojenější s Androidem.

Vím, že tento článek bude bodnutím do vosího hnízda, protože většina majitelů nedá na svůj iPhone dopustit (a platí to samozřejmě i pro další zapálené vlastníkyjiných OS, mě nevyjímaje), ale hlavní motivací bylo právě to – o iOS se mluví v podstatě jen pozitivně a tolik výhrad pohromadě budete jinde hledat jen stěží :) Pokud rádi přemýšlíte o UX, možná v článku najdete pár námětů k zamyšlení nezávisle na tom, jakému mobilnímu systému fandíte.

android-vs-ios

Na začátku byste měli vědět několik věcí:

  • Mé postřehy jsou především z doby, kdy jsem se iPod snažil intenzivně používat, tj. ze září 2011. Tehdy byl aktuální iOS 4.x, a ačkoliv jsem se snažil informace snažil updatovat tak, aby platily i pro iOS 5, je možné, že mi některá vylepšení unikla. Když tak mě prosím opravte nebo doplňte v komentářích.
  • Jako svůj hlavní mobil používám Samsung Galaxy S II (SGS2), a pokud jsem někdy s něčím srovnával, bylo to s tímto “Samsung-Androidem”. Samsung od Applu obšlehl dost věcí, i se kvůli tomu tyto dvě firmy soudily, ale to je mi jako uživateli jedno, respektive je to pro mě jako pro uživatele telefonu Galaxy spíš výhodou. Čistý Android nebo úpravy od HTC neznám a zmiňuju to hlavně proto, že u Androidu do značné míry záleží, o jakém konkrétním zařízení se mluví (na trhu je kupa zkryplených low-endů a o těch tento článek není).
  • Na smartfounech používám především sociální sítě, tj. hodně čtení, otevírání linků na externí články, sem tam reakce nebo nový status update apod. Pak si ještě občas něco zahraju, ale tam není z hlediska použitelnosti OS moc co porovnávat. Mějte tedy mé use casy na paměti.
  • Jsem náročnější a citlivější na drobné otravnosti než 99,9% populace. Když má něco na Heuréce hodnocení od uživatelů 95-100%, je dost velká šance, že bych tomu nedal víc než 70 a kroutil bych hlavou, jak s tím může být běžný Franta uživatel spokojen bez výhrad. Jsem už takový.
  • iOS je samozřejmě celkově dobrý systém, má kupu pozitiv (jako jakýkoliv jiný moderní mobilní OS), ale v tomto článku se chci zaměřit především na to, co mi vadilo. Nebudu světlé stránky přidávat jen proto, aby článek působil vyváženě – to opravdu není cílem. Pokud chcete znát můj celkový názor, iOS a Android mi připadají na 90% stejné, liší se v relativních detailech, ačkoliv pro mě podstatných.

To jsou tedy základní disclaimery a můžeme jít k věci.

Ústřední problém iOS: chybějící tlačítko Zpět

Vím, že toto je kontroverzní téma. Vím, že někteří iPhonisti nejen tlačítko Zpět nepotřebují, ale dokonce jim připadá jako chyba jej v mobilním OS mít. Ale dovolte mi popsat, proč mi v iOS chybí a jaké důsledky z jeho absence vyplývají.

Pokud jste čirou náhodou nikdy Android nepoužívali, jednou z jeho nejprominentnějších vlastností je všudypřítomné tlačítko Zpět, které funguje podobně jako tlačítko Zpět v prohlížeči. Když telefon používám, přepínám se mezi jednotlivými obrazovkami a je mi jedno, jaká aplikace má danou obrazovku na starost – např. se z Twitteru prokliknu na webový článek, z něj pustím video, z něj můžu jít na FB fan page a tak dále. Jako uživateli je mi jedno, jaká aplikace na pozadí daný obsah spravuje, z mého pohledu jen měním stránky na obrazovce podobně, jako když se proklikávám webem. Je tedy logické, že když se chci vrátit zpět, vím, že akorát párkrát zmáčknu šipku doleva a budu tam. Tato možnost funguje vždy.

Výhradou proti tlačítku Zpět bývá, že ne vždy funguje konzistentně, a je to pravda. Například prokliknutí z aplikace X na jeden konkrétní e-mail otevře tento e-mail, ale tlačítko Zpět mě nejdřív vrátí na seznam všech mailů a až potom zpět do aplikace X. Je to spíš výjimečné chování a v 90% případů funguje Zpět podle očekávání, ale je pravda, že ne vždy jde přesně říct, co se po tapnutí na tlačítko Zpět stane. Na druhou stranu, vždy se jde doklikat zpět, i kdyby to mělo být na víc tapnutí, a vždy je to přes univerzální tlačítko, které je za všech okolností stejné a na stejném místě.

Jak to řeší iOS? Tak, že má v levém horním rohu tlačítko, které v sobě má někdy slovo “Back”, někdy název předchozí obrazovky, někdy šipku, někdy má celé tlačítko tvar šipky, někdy je obdélníkové, někdy tam je slovo “Cancel” a mohl bych pokračovat. Z pohledu puristy to je nepěkné a nekonzistentní (v rozporu s tím, co se o iOS říká), ale možná to ještě nezní tak tragicky – iPhonista prostě řekne “je to logické, vlevo nahoře je vždycky tlačítko, které má v podstatě funkci zpět”. Ale ono to má několik zajímavých implikací.

Například si iPhone nemůže dovolit mít velkou obrazovku – lidi by prostě do levého horního rohu nedosáhli. A pak se píšou blogy, jak jsou designéři Applu osvícení a že všechny ty velké Androidí smartphony jsou těžko použitelné, protože přes 4,3” palcovou obrazovku se do levého horního rohu nedosáhne, ale víte co? Na Androidu tam saháte jen zcela výjimečně, protože to nejčastěji používané tlačítko je dole, hned u vašeho palce. Mimochodem, ani při 3,5” displeji není žádný med natahovat se palcem přes celou úhlopříčku displeje (hodně záleží na poloze – když se na telefon koukáte shora, leží vám na prstech ruku a palec je volný, tak to jde, ale když ležíte, zařízení máte nad sebou a pevně ho svíráte v dlani, je to problém). Proto jak na “malém” iPodu, tak na velkém Galaxy jsem zkrátka smířen s tím, že občas na některé části obrazovky nedosáhnu. Jen v případě Galaxy je to výjimečně, zatímco na iPodu často.

Velikost obrazovky je přitom docela zásadní věc. Každý centimetr úhlopříčky znamená velký rozdíl v tom, jak dobře se na zařízení čte, jak snadno se trefuje do tlačítek softwarové klávesnice atd. atd. Konkrétně ten Galaxy S2 je při započtení všech rozměrů včetně hloubky menším a praktičtějším telefonem než iPhone, přitom má větší a užitečnější displej. Dle mého mimo jiné proto, že má operační systém, se kterým si to může dovolit.

Chybějící tlačítko Zpět má ještě jednu zajímavou implikaci. Pokud aplikace potřebuje otevřít nějakou jinou k dokončení určité akce, např. zobrazení odkazu v browseru nebo přehrání videa v přehrávači, musí mít obavu, že se uživatel nebude umět vrátit zpátky. Teď si asi říkáte, že spekuluji, ale naopak, k tomuto závěru jsem dospěl sledováním aplikací od Twitteru, Facebooku apod. Pokud např. na odkaz v twítu klikám na Androidu, otevře se mi browser – samozřejmě, jak jinak. Pokud to však udělám v té samé aplikaci od stejného výrobce na iOS, browser se často neotevře a jen se aplikace přepne na jakousi stránku, která má v sobě vloženou komponentu na vykreslení webového obsahu. Jediným vysvětlením, které mě napadá, je, že autoři takových aplikací chtějí mít možnost do levého horního rohu přidat tlačítko “zpět”, aby pro uživatele existovala jednoduchá možnost návratu.

Z pohledu uživatele je pak docela rozdíl, jestli jste v browseru nebo jen ve speciální obrazovce aplikace XYZ – např. na Androidu můžu z browseru stránku hned sdílet, bookmarkovat, přihlásit se pomocí password manažera atd. Na iOS je toto všechno o jeden krok dál, a to o krok, který autoři aplikace doufali, že nebudete muset udělat.

Další věc je, že (tuším) od iOS 5 se jde na předchozí aplikace dostat dvojklikem na tlačítko home. Otázka je, jestli je taková metoda intuitivní, ale i pokud ano, problémem je ono klíčové slovo “předchozí aplikace”. Jak jsem psal výše, já jako uživatel vnímám navigaci po telefonu jako navigaci mezi stránkami / obrazovkami, ne mezi aplikacemi. Na Androidu je mi jako uživateli jedno, jestli si webovou stránku otevře aplikace od Twitteru nebo prohlížeč, je mi jedno, jestli se video přehraje na stránce nebo v YouTube aplikaci, návrat zpět se prostě děje pořád stejně. Ne tak na iOS – tam musím koukat, v jakém kontextu jsem, a podle toho zvolit metodu návratu (sw tlačítko vlevo nahoře nebo dvojklik na home button). Není to big deal, jen jedna z dalších drobností…

Zkrátka a dobře, telefon se z mého pohledu používá jako web, je zcela přirozené mít v takovém prostředí “hardwarové” tlačítko Zpět, vede to k daleko přirozenějším workflow a není potřeba vymýšlet skopičiny. Tlačítko Zpět považuji za tak dobrý nápad, že bych se vůbec nezlobil, kdyby existovalo i tlačítko Vpřed – i to se na “webu” občas hodí (schoval bych ho do dlouhého tapnutí na tlačítko zpět, není potřeba, aby mělo vysokou discoverability, ale to je OT).

Klávesnice

Jestliže měla absence tlačítka Zpět ve svých důsledcích nepříznivý dopad na příjemnost čtení na iPodu (další problém je zoomování v Safari, ale to až níže), problematický přístup ke klávesnici je zase důvod, proč se mi na iOS dobře nepsalo.

Akceptuji to, že různá zařízení přicházejí s různými výchozími klávesnicemi. Když si koupím laptop, nějaká tam bude a různé značky a modely mi patrně budou různě vyhovovat či nevyhovovat, což je důvod, proč si v případě potřeby mohu k libovolnému počítači připojit svou klávesnici. Stejně tak na Androidu – patrně existuje nějaká defaultní klávesnice od Googlu, můj Galaxy přišel také s nějakou od Samsungu, ale pokud mi nestačí (jako že nestačila), můžu si přidat klávesnici vlastní.

Jen v Applu se rozhodli, že klávesnice nepůjde změnit. Teď si můžete říkat cokoliv o “konzistentním UI”, “produktu pro uživatele, ne pro geeky” atd., ale vážně, jaký je důvod, aby klávesnice nešla změnit? Ano, je možné, že výchozí klávesnice vyhovuje většině uživatelů, ale proč bych si ji, pokud znám její limity, nemohl nahradit nějakou lepší?

Tahle výtka vám patrně nebude jasná, pokud nemáte delší zkušenost s Androidem a jinou klávesnicí na něm, protože tam byste poznali tři zásadní věci:

  1. Jiná klávesnice prakticky nijak neovlivňuje zbytek systému, není se tedy potřeba bát nějakého “zásahu do UX”.
  2. Dokud nezkusíte nějakou promakanou 3rd-party klávesnici, přidané vlastnosti neoceníte.
  3. Naopak pokud ji zkusíte, nechcete zpátky.

Teď bych mohl začít vyjmenovávat věci, které mi na iOS klávesnici vadí a vadily by, i kdybych neznal jiné klávesnice, nebo bych naopak mohl začít popisovat super vychytávky klávesnice, kterou používám, ale to není pointou. Pointou je, že Apple udělal nějaké rozhodnutí, kvůli kterému na iOS píšu o dost pomaleji než na svém Androidu. Že to tak zbytek světa nemá, nebo třeba nemají srovnání, je pro mě opět irelevantní.

Pozn.: Na iPhone jdou údajně dostat jiné klávesnice po jailbreaku, ale iOS jsem chtěl používat na základní, podporované úrovni.

Další věci

Nechci článek příliš natahovat, tak do tohoto, třetího bodu, shrnu další věci, které mě na iOS vadily nebo chyběly. Některé jsou už ve verzi 5 pořešené, aspoň částečně, ale občas i tak stojí za zmínku.

  • Těžce mi nesedlo zoomování v Safari. Na typickém webu, který nemá mobilní verzi (zaplať pánbů, že jich ubývá) a kde je text široký nějakých 600-700px, se po zazoomování pouze odstraní sidebary, text se nijak nepřeformátuje a číst 600px široký text na displeji širokém 5cm je, aspoň pro mě, mission impossible (zkuste třeba nějaký článek na wrc.com). Manuální dozoomování je k ničemu, protože je pak nutno scrollovat nejen vertikálně, ale i horizontálně, a tak jsem to většinou řešil otočením displeje na šířku, přiblížením telefonu k očím na vzdálenost dlouhého nosu a připadáním si jak idiot. V iOS 5 to nějak řeší Reader, ale zase, je to o krok navíc a nejsem si jistý, jak to třeba funguje offline (možná dobře, fakt nevím).
  • Zadávání hesel na iOS je takové divné. Jednak se mě na heslo pořád ptá App Store, což je docela dost otravné, a potom se mi nelíbilo, jak mají pořešenou lock screen. PIN mi nějak do celkově uhlazeného UI nezapadá a radši jsem nechal zařízení bez zámku, což není ideální. Zajímalo by mě, kolik lidí statisticky PIN používá a kolik má telefon bez jakéhokoliv zabezpečení.
  • Aspoň ty animace jsem čekal plynulé, ale zkuste si v iOS 5 stáhnout notifikační proužek – na iPodu je to plynulé až na n-tý pokus (první vysunutí skočí). Nebo přejít na stránku s hledáním – tam se můj iPod vyloženě na chvíli kousne (iPhone vypadal plynuleji).
  • Když už jsem zmínil ty notifikace, v září, když jsem poprvé o publikování tohoto blog postu uvažoval a kdy ještě neexistovala pětka, jsem jen kroutil hlavou nad tím, jak jim mohlo připadat jako dobrý nápad nedát notifikacím centrální místo. Teď už to naštěstí mají pořešené, navíc Android okopírovali s přidanou hodnotou, protože notifikace na lock screen jsou hezká věc. Palec nahoru. (Mimochodem, víte, komu jinému přišlo jako dobrý nápad nemít centrální místo pro notifikace? Microsoftu v jeho WP7 a ve Win8 Metro.)
  • Konzistenci aplikací nemůžu vyloženě kritizovat, na úrovni sociálních aplikací, které mě zajímají primárně, je to dost podobné jako na Androidu, tj. každý pes jiná ves. Měl jsem ale pocit, že hype je takový, že aplikace na iOS vypadají konzistentně a Android je bordel – nevšiml jsem si.
  • Pokud jsem to vypozoroval dobře, tak pokud má aplikace více sekcí (např. Novinky, Uživatelé, Akční nabídky), je přepínač dole. To jsem mnohokrát proklínal při čtení Twitteru – scrollování dolů se dělá pohybem prstu zezdola nahoru a dole jsem si párkrát omylem přepnul sekci. Na Androidu je přepínač sekcí nahoře (aspoň v typu aplikací, co používám), je to více méně bezpečně mimo dosah běžného pohybu palce a přepnutí omylem nehrozí.
  • Ať si Jobs, budiž mu země lehká, říká co chce, minimálně několikrát měsíčně ocením, že na Androidu běží Flash. Nikdy mi kvůli tomu telefon nezamrzl, baterku to nežere, protože je Flash by default vypnutý, prostě z pohledu konzumenta obsahu čistá přidaná hodnota.

Pak by se dalo psát o iTunes (dnes už naštěstí existuje iCloud), chybějících widgetech a tak dále, ale myslím, že už to stačilo. Už tak očekávám nával hate komentářů :)

Na závěr možná jen připomenu to, co na začátku mohlo zapadnout mezi jinými disclaimery – jsem puntičkář. Hodně velký puntičkář, a co nechá jiné v klidu, mi drobně vadí, a když se toho nasčítá víc, jsem s produktem nespokojený, a navíc se o tom nebojím blognout :) Zkuste se ale přesto na tento blog post nedívat jako na nějaký útok proti iOS, ale jako na zamyšlení nad mnoha detaily jeho UX – o to mi totiž šlo především.

Případné komentáře prosím věcné a bez osobních výpadů.

18 thoughts on “Proč se mi iOS používá hůř než Android
  1. Ad zoomování: já to obvykle řeším dvojťapnutím na text, který si chci číst. iOS to zazoomuje přesně na šířku toho textu, připadá mi to celkem jednoduché a u klasických článků i normálně čitelné. (Nebo samozřejmě využiji ten Reader.) Ten web wrc.com je nicméně nějaký podivný, na iPhonu mi tam nefunguje vůbec žádné zoomování…

    Ty notifikace jsou vůbec zajímavé, nechápu, proč ještě nějaké notifikační centrum není běžnou součástí všech OS. Z Windows si pamatuji akorát takové ty šílené bubliny vpravo dole, na OS X není zatím asi nic systémového; aspoň tu máme celkem rozšířený growl.

  2. tu je este par veci, ktore mi, mimo vymenovanych, este na ios vadia:

    chybajuce centralne ulozisko suborov (dokumentov). jediny sposob, ako zdielat subor medzi aplikaciami je posielat si ho z jednej aplikacie do druhej, cimz clovek zaroven dany subor duplikuje. zaroven vediet po case, kde je najaktualnejsia verzia tiez nie je lahke zistit.
    notifikacny engine je problematicky pri pouzivani instant messengeru. (aspon im+ sa tam sprava a predpokladam, ze to je vlastnost systemu): kedze na im server je pripojena serverova cast aplikacie, tato nevie o stave klienta (ci je system pouzivany, ci je zariadenie vypnute) a tak stav (online, away, offline) nemusi zodpovedat realnej situacii.

    a potom nie tak podstatne:

    u notifikacii mi chyba informacia o notifikacii v hornej liste. je to asi zvyk z androida, ale u ios mi vadi, ze nemam na prvy pohlad prehlad o notifikaciach. jediny sposob, ako si ich zobrazit, je rozhrnut listu (aspon na ipade to tak je)
    svojho casu bolo dost zufale update-ovat aplikacie, ked ich mal clovek postahovane z viacerych uctov – vzdy chcel stiahnut aplikacie len z jedneho uctu, takze update prebiehal minimalne na x-krat (kde x je pocet uctov). vacinou sa to vsak niekde zadrhlo, takze tych pokusov muselo byt vyrazne viac :) ci sa to zlepsilo, neviem, pre stastie uz mi momentalne staci jeden ucet.
    nechapem, preco apple povoluje nastavenia v ramci aplikacie, ked ma centralne nastavenia, kde si aplikacie mozu pridat svoju cast. vzdy musim pozriet 2 miesta, ked chcem zistit, ci sa da nieco nastavit.

  3. Naprosto souhlasim, asi pred tremi lety jsem si poridil Android (Wildfire) pri prechodu z Windows Mobile 6.5 (na dalsim HTC tusim Andromeda) a byl jse mrelativne spokojeny uzivatel.

    Pak jsem kvuli developmentu poridil iPod touch a strasne jsem nadaval na ovladani, ze jsem musel porad tapovat do levyho horni rohu (oproti Androidu me UI prislo dost nesikovny). Na druhou stranu se zase vse hybalo tak nejak defaultne svizne (rychleji nez mu dychavicny Wildfire) – iTunes me pak uplne dorazilo, na to si nezvyknu nikdy.

    Zrovna vcera jsem koupil HTC One V kde je Android 4 a celkem se mi libi nove UI akorat taky uz presunuly nektery prvky do horni listy tak je to celkem nezvyk.

  4. “Ústřední problém iOS: chybějící tlačítko Zpět” –> a naprosto geniální věc u WP7 telefonů, že tam je, přirozená součást hardwarového designu. U iPhone / iPadu je i složité přepnutí aplikací, hardwarové tlačítko je (fyzicky) těžké na mačkání oproti dotykovému displeji a dostat se “zpět” do předchozí aplikace tak, že si vyberu z seznamu toho co běželo je neintuitivní.

    Ale i Android má problém v tom, že každou chvíli se ovládá jinak, s každou nadstavbou se ovládá jinak a každá aplikace se ovládá jinak.

    Co je úžasné na WP7 je právě intuitivnost a použitelnost dotažená před Android (a samozřejmě iOS).

    Dá se argumentovat, že některé verze Androidu mají lepší UX než iOS, ale WP7 je před nimi jako celek.

  5. Pekne si to zhrnul. Celkovo je iOS dost dobre konzistentny, ale az clovek narazi na UX fail, tak mu to hlava nebere, ako to mohli inzinieri urobit.

    Typicky priklad je zmena casu na budiku. Verim tomu, ze tam sa okaslal uplne kazdy aspon raz.
    Volanie kontaktu zo zoznamu kontaktov – tiez kravina, vyberiem kontakt, davam foun k uchu a nic sa nedeje. Az nasledne zistujem, ze musim este vybrat cislo.
    Defaultna mapova app nedokaze “rozkliknut” zastavky MHD, za co by som niekomu zlamal ruky.

    Atd. atd. Je tam toho vela. Na druhu stranu ale Apple zariadenia tvoria vyzrety ekosystem okolo iTunes a kazde nove zariadenie, ktore si clovek kupi, do neho krasne zapadne.

  6. Nastavení aplikace přes settings vs. nastavení přímo v aplikaci je zajímavý fail, vede to k divnostem, jako že anonymní režim Safari se spouští z aplikace Settings. (Na druhou stranu je cool, že Safari se pak přebarví do skinu redtube.com.)

  7. Timy, přesně o tomto zoomování jsem psal, 600px zobrazených na 5cm širokém displeji je pro mě osobně nečitelné.

    Radku, pokud máš jeden telefon, s jednou konkrétní nadstavbou atd., tak většina obecných problémů Androidu odpadá. WP7 budu při koupi příštího telefonu zvažovat, ale zatím tam vidím jak výhody, tak nevýhody. Jsem zvědavý, jak dopadne spojení SGS3 s WP8, pokud vůbec.

    Jinak ostatním díky za doplnění dalších větších či menších UX failů, zvažoval jsem, jestli z tohoto článku neudělat celou minisérii, materiálu by bylo určitě dost, ale chtěl jsem to mít co nejrychleji za sebou :)

  8. Zajímavý pohled, člověk se dozví, jak používají tahle zařízení ostatní. Přiznám se, že ačkoli používám iPhone asi od roku 2008, trvalo mi 5 odstavců v příslušné kapitole, než jsem si tedy zapnul telefon a zkusil zjistit, o čem je řeč. Hledat tlačítko „zpět“ mě nikdy ani nenapadlo, ale ono to možná bude jako jít se starým Papouškem na zmije. Teď vidím, že tahle logika ovládání posunu mezi obrazovkami je asi populární (na některých platformách, zdá se).
    Co mi na telefonu trochu chybí, je používání gest jako na iPadu, tj. přepínání mezi obrazovkami—chcete-li—gestem na obrazovce. Chybí mi to ovšem až od té doby, co se to objevilo na iPadech, do té doby mě absence gest na telefonu nijak uživatelsky neomezovala.
    Je samozřejmě možné, že až se na iPhone 5 objeví další hardwarové tlačítko, :-]]] že poznám, jak moc mi „zpět“ doteď chybělo.

  9. Jako Mirkovi, stejně tak mi nikdy nepřišlo, že nemůžu dávat všude zpět. Nicméně, pokud je na to někdo navyknutý, tak je to asi opravdu problém.

    To, že Twitter aplikace neotevírá Safari je samozřejmě občas docela nepříjemné.

  10. Zajímavý pohled, a konstruktivní kritika iOS.
    Přidám pár postřehů jako už poměrně letitý Apple user. Jsem dalek nazývat iOS nejlepším OS na světě, zejména poslední dobou mi na něm štve spousta věcí…,ale zmiňované tlačítko zpět nikoli a domnívám se, že jde v tomto případě o zvyk. Soudím tak podle známých s Androidem, kteří mají s tímto problém, kvůli návyku na tlačítko zpět.V rámci aplikace jsem neměl nikdy problém s intuitivností, většina apps má jen pár úrovní a tlačítko zpět je vždy vizuelně dostupné a rozlišitelné a pokud náhodou ne, je to chyba vývojáře a taková app, má problemy i jinde. Jinak je to u app switchingu.
    U iPhonu je nutnost používat při návratu na předchozí app dvojklik HB, od začátku tento způsob kritizuji. Je to zdlouhavé mrší to HB a mám k tomu prostě fyzickou nechuť. Používám to jen velice výjimečně. Naopak u iPadu je toto řešeno GESTY vice prstů a zde odpadá používání HB na téměř 0. Gesta jsou intuitivní, nepřemýšlím nad nimi a appswitching probíhá posunem 4 prsty do strany, přepínání pak 4-5 prsty směrem nahoru. Rychlé , snadné , intuitivní. A šetří to HB.

    Mě osobně na iOS vadí jiné věci, například mizerně řešený homescreen, který na první pohled bez kliknutí nabízí jen minimum informací. Zde je mnohem dál WP7,x. Obecně pokud bych se hodlal vymanit z jinak skvělého Apple ekosystému, pak jedině směrem WP, kde však ještě čekám na některé apps, které zde nejsou, nebo nedosahují kvality, kterou chci. Android však považuji spíše za nepovedený koncept a pokud bych switchnul, tak na uplně novou platformu a filozofii (WP).

  11. Attog: Díky za zajímavý komentář (ostatně chtěl bych poděkovat všem, kteří iOS používají a zanechali komentáře – zatím jsem opravdu mile překvapen konstruktivností diskuze).

    Souhlasím s tím, že pokud by iPhonista měl koukat po nějakém jiném systému, měl by to být WP, protože jen tam je šance na dramaticky jiné UX (možná lepší, možná horší, ale aspoň jiné). Nesouhlasím však, že je Android nepovedený koncept – z mého pohledu je to naopak přímý pokračovatel iOS, aspoň v té podobě, co Samsung předvádí na svých high-end zařízeních. Něco jako auto x-té generace oproti generaci předchozí, tj. žádné zásadní změny, pořád to jezdí po čtyřech kolech, jen byl čas poučit se z předchozích nedomyšleností a udělat uživatelský prožitek zas o něco příjemnější.

    Taky jsem ale viděl tweety mnoha iPhonistů, kterak byli zhnuseni Androidem, takže si na tento názor patent nedělám (mimochodem, nikdy jsem kromě 160 zn. uštěknutí bohužel nečetl důvody, proč je Android takový #fail a na jakých zařízeních to zkoušeli – škoda).

    Ta gesta byla zmíněna už podruhé, jelikož nemám tablet, tak by mě to ani nenapadlo, ale zní to jako supr vychytávka a určitě si to dokážu představit na mobilech. Třeba to dorazí jak na iOS, tak na Android.

    Ještě jednou díky za komentář(e)!

  12. Borek Bernard:
    Není zač :)
    Mě se líbil tenhle článek a nakonec ani nevyzněl tak proti iOSu, jak jsem čekal z Disclamerů nahoře.

    K těm konkrétním věcem co mi nesedí na Androidu:
    Model Samsung Galaxy S :
    Po nainstalování Value pack ( ICS už asi nedostane… Škoda) se rozházelo plno nastavení a aplikací.
    Nebo další příklad: aplikace: Be on road ( navigace) vydala update jak na iOS tak na Android. Na iOSu vše funguje, na Androidu přestala fungovat hlasová navigace bez zjevné příčiny. A tohle jsou věci co mě jako nevývojáře a pouze uživatele netěší. Ano, nakonec pomohlo přeinstalování a vše taky funguje, ale stálo to čas a nějaký úplný BFU by byl třeba v koncích.
    Z druhé strany se mi na Androidu líbí widgety, iOS po odemknutí nabídne jen launcher a jediná ikona co něco zobrazí je kalendář.
    Obávám se, že ale tento koncept Apple jentak nezmění. Oni jsou s tímto konceptem spokojení. Lidi jim to kupují, tak proč by se starali.
    To samé je s designem iP, už dva roky sklo a ostré hrany, ergonomicky nepříliš šťastné řešení, ale oni u něj setrvávají. Jsem zvědavý, zda nový iPhone bude opět stejný. Smutné je, že bych se nedivil, kdyby ano. Stejný HW a stejný UI iOS6.0.
    No uvidíme.

  13. Uživatelé iPhone jsou spokojení, uživatelé Androidu jsou spokojení, Radek Hulán je s WP7.5 spokojený. Tak co se tady proboha řeší?

  14. Základní potíž je, že se tady vyjadřují vesměs geekové. Ono na druhou stranu, co by na devblog.cz hledala moje 18ti letá dcera, že? Je třeba si ale uvědomit, že iOS je primárně vyvíjen pro průměrného uživatele. A přiznejme si chlapci a děvčata, to není ani jeden z čtenářů devblogu. Průměrnému uživateli je zcela fuk jestli se dá nahrát jiná klávesnice, jeho zajímá jestli to má smajlíky (Má). Zajímá ho, jestli může na fejsbůky (Může), na internet (Může). Jestli si může pouštět videa na Streamu nebo na Youtube (Ano, Ano). Jestli to fotí a nahrává videa (Ano, Ano). Chápete? Běžnému uživateli jsou vámi zmiňované problémy víte kde. Mě třeba štve, že dvojklik na HB už od verze 4 neotevírá Spotlight, ale běžnému Frantovi je to jedno.

  15. Heleď já to zase takhle extra neřeším ios či android pro mě ten telefon musí hlavně dobře vypadat, musí z něj jít volat a psát sms. Je to možná tím že už jsem starší generace, ale jediný co mě na iphonu bavěj jsou kryty mají docela solidní design a to mě stačí …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

To create code blocks or other preformatted text, indent by four spaces:

    This will be displayed in a monospaced font. The first four 
    spaces will be stripped off, but all other whitespace
    will be preserved.
    
    Markdown is turned off in code blocks:
     [This is not a link](http://example.com)

To create not a block, but an inline code span, use backticks:

Here is some inline `code`.

For more help see http://daringfireball.net/projects/markdown/syntax