Slack je hit. Má nadšenou komunitu uživatelů, což nemůže být náhoda, přesto mi pro vnitrotýmovou komunikaci spíš nevyhovuje. Párkrát jsem se o tom zmínil na Twitteru, kde není prostor na bližší vysvětlování, proto se chci trochu rozepsat tady.
Důležitá poznámka: někdo Slack používá jako IRC / Gitter / Yammer nebo něco podobného, kde je vše OK. My ho ale používáme pro vnitrofiremní komunikaci, což je i víc v souladu s tím, jak se Slack prezentuje na své homepage.
Problém č. 1: notifikace
Když s někým komunikuji, potřebuji několik základních věcí:
- Dozvědět se, že daný člověk zprávu obdržel
- Pokud mi píše odpověď, chci vědět, že se tak děje
- Když se zpráva pro mě relevantní doručí, potřebuji být notifikován
Dvojku má Slack pořešenou, jedničku vůbec a trojku špatně.
Že nemají implementovanou “fajfku přečteno” (bod č. 1) nechápu. Je to základ – pokud někomu pošlu zprávu, na kterou očekávám odpověď, hodí se vědět, jestli to ten dotyčný aspoň četl, abych se podle toho mohl zařídit (někdy se vyplatí počkat na odpověď, někdy switchnout kontext a pokračovat jinou prací). Asi to není potřeba moc vysvětlovat, read marker dnes umí Google Hangouts, Facebook nebo i blbé SMSky. Slack ne.
Co se trojky týče, Slack nějaké notifikace umí, a mohl bych sáhodlouze rozebírat, v jakých případech jsou dostatečné a kde nikoliv. Důležité je ale jen jedno – pravidelně se mi stává, že nedostanu notifikaci na zprávu, na kterou bych ji byl býval chtěl dostat. Záměrně to píšu takhle nekonkrétně, protože někdy by se dalo argumentovat, že mi kolega měl dát @mention a tedy udělal chybu on, nebo jsem si měl zapnout globální notifikace pro kanál a tedy jsem udělal chybu já, nebo blablabla. Pro mě je důležité jen jedno – náš tým více méně příčetných lidí není schopen najít nastavení, kde by všichni dostávali notifikace na zprávy pro ně důležité a nedostávali notifikace na zprávy pro ně irelevantní. Každý z nás občas mine něco, co by neměl, nebo naopak dostává otravné notifikace na věci, které se ho netýkají.
Což mě dostává do trochu filosofičtější roviny:
Slack používá špatný model světa
Ano, to si myslím. Připadá mi to, jako by Slack historicky vznikl jako reinkarnace IRC (tak ostatně hodně lidí Slack popisuje) a až pak je napadlo, že peníze jsou ve firmách, tak proč nezačít Slack tlačit jako nástroj vnitrofiremní komunikace. Je to jen spekulace, ale takhle by mi to docela dávalo smysl, a je to podle mě bohužel zdroj výše uvedených problémů.
Například, co je to “kanál”? Něco, kam se naladím a můžu poslouchat, co se v něm děje, zde tedy i s úpravou, že do něj sám můžu přispívat. Super pro OSS projekty a například Gitter se mi líbí moc (ten dokonce umí read markery s velmi povedeným UX, to by měl Slack zkopírovat), ale pro mnoho typů komunikací to není správný obraz toho, co se děje v reálném světě.
V reálném světě se totiž komunikace (ať už one-to-one nebo skupinová) točí kolem nějakého tématu. Tuhle půlhodinu řešíme, jak by mohl vypadat dialog XY. Za hodinu řešíme, jakou technologii zvolit pro YZ. Někdy se stane, že se člověk účastní víc konverzací najednou, což je trošku specialitka písemné konverzace, ale je to už desítky let zcela běžné ve světě emailů a stále relativně běžné ve světě IM. A Slack nemá o tématu nejmenší tušení, to je pro něj cizí koncept. Lze to nějak simulovat vytvořením nového kanálu pro každou konverzaci, nebo group chatů mimo kanály, ale to už se spíš hackuje nad platformou, které té koncept prostě chybí.
Přirozené jsou totiž *konverzace* (vlákna), nikoliv *kanály* (místnosti). Tady se krásně ukazuje, jak “objektový návrh” ovlivňuje reálnou použitelnost produktu. Konverzačně pojatá platforma totiž nemá nejmenší problém s notifikacemi. Vemte si například Facebook – dostáváte notifikace o nových komentářích jen u postů, kterých jste se aktivně zúčastnili, naopak je nedostáváte u ostatních. Totéž group chaty, kde dostáváte notifikace, dokud se debaty účastníte nebo ji sledujete, a přestanete je dostávat, když tak Facebooku řeknete. Vše zcela intuitivní a funkční.
Sečteno podtrženo, myslím, že celkem chápu, v jakých situacích je Slack dobrý, ale pro týmovou komunikaci má své otravnosti. Není to tak hrozné, abychom měli akutní potřebu někam prchnout, ale pokud byste někdo měl tip na podobnou službu, která se ale točí kolem konverzací, určitě rád mrknu.
SMS tedy precteni opravdu neumi. Je mozne dostavat dorucenky, ale to je neco jineho ;) Coz mj. je dulezite v kontextu pochopeni – nektere sluzby to vizualizuje double read markerem – jeden doruceno, dva precteno.
Slack tema kanalu ma a lze menit podle potreby, takze tento argument asi taky pada…
Slack? Popravdě jsem čekal článek na téma Slackware linux, zkráceně Slack. Případně mne ještě napadl Slax, live cd odnož Slackware linuxu. Ale tohle jsem opravdu nečekal/neznal. :)
Zbynek: Slack má statické téma kanálu, lze ho teoreticky měnit při každé změně tématu konverzace, ale to už je zase to hackování platformy namísto jejího přirozeného užívání.
Hrach: No, SMSky asi nebyl nejlepší příklad; WhatsApp by byl lepší.
Ahoj,
nasel jsi neco lepsiho?