Smutný pád Flexu

Vím, že Flex většinu z vás nezajímá a někteří možná ani nevědí, co to je, ale protože bylo s touto technologií spojeno posledních šest let mého profesního života, musím napsat aspoň tento “rozlučkový” blog post. Bude o vzestupu, slávě a pádu jedné hezké technologie.

S Flexem jsem se poprvé setkal, když jsem na konci roku 2006 nastoupil do anglické firmy DataMatters a musel se nějak vypořádat s tím, že vývoj dělají v předpotopním prostředí, které není na dělání aplikací vůbec, ale vůbec vhodné (to prostředí se jmenovalo Flash Professional). Protože se nerad smiřuji se sub-optimálními řešeními (to jsem diplomat, co?), hledal jsem tehdy, jak si vývoj usnadnit, a z několika možností nad jiné vystupoval jakýsi Flex. Mělo to zdrojáky v textových souborech (považujete to za samozřejmé?), mělo to rozumně vypadající objektově orientovaný jazyk, mělo to hezký markup pro UI vrstvu, mělo to IDE a mělo to fůru hotových komponent pro aplikační vývoj. Firma tehdy po mnoha poradách a cvičeních z argumentace na Flex přešla, což byl úspěch a ve výsledku i štěstí, protože jsem několik dalších let mohl v této hezké technologii dělat.

Co bylo a stále je na Flexu tak lákavé? Pokud chcete dělat bohaté internetové aplikace (a tady je potřeba upozornit, že RIA je velmi specifický typ aplikací – kdo z vás v životě psal něco jako Gmail?), před těmi pár lety a i dnes je stále velká technologická výzva, jak to vlastně naprogramovat. Zatímco na desktopu existuje poměrně hodně různých frameworků a toolkitů (Delphi, Windows Forms, WPF, Qt, Swing, tisíc dalších), v browseru se věci komplikují – máte v zásadě na výběr psát přímo pro jádro prohlížeče nebo pro nějaký plugin. Z uživatelského pohledu je určitě příjemnější, když aplikace plugin nepotřebuje, nicméně velké projekty se většinou potřebují vejít do nějakého rozpočtu a tady se s JavaScriptem / HTML / CSS naráží – browsery jsou různě vyspělé, podporují různé věci různě, JavaScript jako jazyk není na větší aplikace zrovna ideální a tak dále a tak dále. Navíc historicky a částečně i v současnosti prohlížeče některé věci neuměly, realizovaly se extrémně obtížně nebo se špatným výkonem (2D / 3D grafika, přehrávání videa, přístup k věcem jako webkamera a podobně).

Vývoj pro nějaký plugin byl tedy historicky nutností a nověji minimálně velkým zjednodušením a úsporou na straně vývoje. A protože prakticky jediným univerzálně rozšířeným a použitelným pluginem byl Flash, stal se právě on běhovým prostředím mnoha RIA frameworků a toolkitů. Flex byl jedním z nich, a to zdaleka nejpropracovanějším. Jak už jsem psal, skoro na co se ve Flexu podíváte, je navržené “správně”: UI jazyk (MXML) v podstatě stejný jako HTML (jen s daleko vyšší sémantikou značek pro aplikační komponenty), programovací jazyk (ActionScript) je v podstatě vylepšený JavaScript, IDEčko je prvotřídní (a bylo už v roce 2006), součástí je i balík komponent skoro na cokoliv si vzpomenete (tlačítka, seznamy, gridy, layouty, validace, …), součástí jsou i další potřebné tooly jako generovátko dokumentace, podpora pro lokalizaci a tak dále. Flex byl prostě kompletním balíčkem a firmy, které RIA aplikace potřebovaly dělat, mohly Adobe urvat ruce. Ani mně jako programátorovi se nedařilo špatně – zakázky přicházely, aniž bych je musel hledat, začal jsem nabízet školení, kterých se sice v takto okrajové technologii nerealizovalo moc, ale i tak to bylo zajímavé přilepšení. Prostě bylo dobře.

Na konci minulého desetiletí tak Flex měl zlatou éru – jednalo se o stabilní technologii, která byla na trhu dlouho, byla slušně odladěná, nasazená v mnoha firmách a všichni byli spokojení. Navíc mu pomohla i stříbrná záře (silver light), která se na obloze krátce mihla a pak zase vyhasla – sice dneska už víme, že technologie Microsoftu nikdy vážnou hroznou nebyla, tehdy se muselo Adobe bát a začít trochu makat.

Výsledkem popularity, částečné konkurence ze strany Microsoftu a vzrůstající popularitou mobilních zařízení bylo někdy kolem let 2008 – 2009 rozhodnutí, že se Flex dostane na mobily. Dodneška nevím, co si o tom myslet, ale tady někde začal postupný úpadek Flexu.

Takhle, ona ta myšlenka byla v zásadě správná, na mobilních zařízeních skutečně chybělo něco, v čem by se programovalo příjemně a produktivně – nemyslím teď jednu konkrétní platformu, ale vývoj pro všechny platformy současně. Pokud chtěl člověk dělat aplikace jak pro iOS, tak pro Android, tak třeba pro BlackBerry OS, musel napsat tři aplikace (naučit se tři technologie nebo zaplatit tři různé lidi / týmy). Alternativou byl pseudo-nativní vývoj v HTML, ale to mělo podobné problémy, jaké Flex řešil kolem roku 2005 pro browsery. Takže se koncem dekády Adobe rozhodlo udělat stejnou službu mobilním platformám a rozhodli se Flex dostat tam.

Což byl z inženýrského pohledu obrovský úkol. Jednak na poli běhových prostředí bylo potřeba dostat do mobilů Flash (v podobě běhového prostředí AIR), což je u zařízení s výrazně nižším výkonem značný problém, a některé systémy (iOS, WP) Flash runtime dokonce nepodporovaly vůbec, takže bylo potřeba vyvinout cross-kompilaci do jejich nativních formátů (pro iOS se povedlo, pro Windows Phone Adobe řešení nepředstavilo dodnes). Běhová prostředí jsou však jen jedna strana mince – bylo potřeba i zásadně předělat Flex framework. Staré komponenty nepočítaly s tím, že by mohly být ovládány z dotykového zařízení, nebyly jednoduše skinovatelné apod., takže zatímco rozdíly mezi verzemi Flexu 1 -> 2 -> 3 byly “jen” evoluční, verze 4 musela být dramaticky jiná.

Tato extrémní inženýrská náročnost se odrazila v tom, že i přes nezvykle dlouhý cyklus mezi releasy byl Flex 4 vydán ve zvláštně zkriplené podobě. Nemůžu napsat, že by to byl fail jak hrom, protože on to byl ve skutečnosti úspěch, nebo to tak aspoň vypadalo – všichni Flex vývojáři, včetně mě, se na nový Flex klepali, protože možnosti skinování byly najednou o řád jinde, komponenty byly programátorsky čisté, defaultní vzhled začal vypadat moderně apod. A verze čtyři na první pohled všechno tohle dodala. Dodala to i na druhý, možná i třetí pohled, ale když se šlo opravdu do hloubky, zjistilo se bohužel, že tahle verze měla ještě minimálně rok, dva zrát a nikdy neměla v této podobě spatřit světlo světa. Adobe Flex 4 byl betou, bohužel vydanou jako slavný velký release, a bylo extrémně těžké rozeznat, co se vlastně skrývá pod povrchem.

Tady někde mě Flex poprvé zklamal, ale OK, říkal jsem si, bude líp, oni to dotáhnou a zase budu moct být na Flex hrdý.

V roce 2010 (vydání Flexu 4) byl tedy postaven první základní kámen k expanzi Flexu na mobily. Zhruba rok pak Adobe pracovalo na specifických rozšířeních pro mobilní platformy, než v květnu 2011 vyšla verze 4.5, která konečně doručila sliby o mobilním Flexu. Díky několika letům tvrdé práce inženýrů v Adobe jsem tak byl např. schopný být v září týden před WebExpem kontaktován Vaškem Stoupou, jestli bych tam “něco” neřekl, naučit se za dva dny mobilní Flex a na přednášce před lidmi během půl hodiny napsat docela schopnou aplikaci pro Android a iOS. To bych bez Flexu nikdy nezvládl a opět jsem mohl být rád, že jsem Flex vývojář.

To bylo září 2011 a já si spokojeně lebedil. Byl jsem navíc součástí tzv. Customer Advisory Boardu, což bylo asi padesát lidí z celého světa, se kterými týmy z Adobe konzultovaly další směřování Flexu, takže jsem znal plány zhruba na rok dopředu, viděl jsem, jaké super věci se chystají pro vylepšení jazyka, nové komponenty, výrazná vylepšení IDE apod. V září 2011 bylo mnoho důvodů být kvůli Flexu nadšený.

A pak přišel listopad a nejdřív trochu zneklidňující, ale ne nijak zásadní oznámení, že Adobe končí s vývojem mobilního Flash Playeru (ten je na Androidu stejně v 99,9% dobrý jen na prohlížení embednutých videí, takže no big deal). Ale potom to přišlo. 12. 11. 2011 Adobe oznámilo, že s Flexem končí – respektive že ho předávají dál jako OSS projekt do Apache, což ale v prvních okamžicích opravdu nikoho nezajímalo. Reakce většiny vývojářů byly hysterické, a kdyby ten zatracený Twitter uměl hledat v historických tvítech, určitě bych tam vylovil i nějakou svoji.

Dvanáctý listopad byl smutným dnem pro Flex a ta technologie v podobě, v jaké jsme ji znali, v ten den prakticky skončila. Třináctého jsem šel nejdřív spálit autorské výtisky své knížky o Flexu a pak se jal přemýšlet, co budu dělat dál. Jasně, Apache je cool, bla, bla, bla, ale všem nám bylo jasné, že si musíme hledat novou budoucnost.

Byl jsem a pořád ještě stále jsem svým způsobem na Adobe naštvaný, protože zahodili světově unikátní technologii, která stále nemá pořádnou náhradu, ale když se na to dívám zpětně, v podstatě to muselo přijít. A to především ze dvou důvodů:

  • Musí být extrémně těžké uživit se na vývojářské technologii, která je celá zdarma a platí se jen pár žbrblíků za IDE (Flash Builder byl navíc velmi levný, i kdejaký plugin do Visual Studia je dražší). Nikdy jsem moc nechápal, co Adobe (nebo i Microsoft) má z toho, že na svou platformu přitáhne masu lidí. Runtime je zdarma, vývojová technologie je zdarma, na čem tam chtějí vydělávat? OK, něco za IDE, něco za certifikace, konzultace apod., Adobe se možná ještě podařilo přemluvit některé velké zákazníky na zbytečné a předražené serverové produkty, ale tohle nejsou “cash cows”. I Microsoft, který má vývojářů řádově víc a jejich IDE stojí násobně tolik, si na svou devdiv divizi tak tak vydělá. Co chudák Adobe, který se pak ani nemůže utěšovat tím, že třeba získává nové Windows uživatele nebo něco podobného?
  • Sázka na mobilní Flex byla patrně špatná sázka. Toho úsilí bylo příliš a výnosy? Opět jich vidím jen pár a relativně “v drobných”. Byl to dar vývojářům a vlastně muselo být jasné, že někomu nahoře dojde trpělivost.

Výsledkem bohužel je, že svět zůstal s podivnou verzí 4 (poslední release od Adobe nese číslo 4.6 a liší se pouze v přidaných mobilních komponentách, což je pro tradiční “desktopové” zákazníky nezajímavé). O cosi se pokouší skupina lidí v rámci Apache, ale jen získat zdrojáky pod svou kontrolu jim trvalo snad půl roku a celkově se za rok nestalo prakticky nic (byl vydán “parity release”, tj. funkčně shodný release s verzí 4.6). Hlavně moc nerozumím, pro koho se nové verze v rámci Apache vyvíjí – banky, velké úřady a podobní zákazníci si Apache Flex stejně nejspíš nepořídí, skinovací model, tak slavně uvedený ve verzi 4, se ukazuje možná spíš jako přítěž, které se bude potřeba zbavit, a když se dneska zeptáte Adobe, v čem dělat moderní aplikace pro nový Flash Player (který na rozdíl od Flexu zažívá boom kvůli hernímu průmyslu a přidává nové vlastnosti rychleji než kdykoliv předtím), odkážou vás např. na http://feathersui.com/.

Flex je tedy “mrtvý”. Ano, má nové cool logo, na mailing listu je pár velmi schopných a zapálených lidí, stávající projekty běží a i dnes si mě nacházejí nové zakázky (zrovna zítra možná budu programovat slony, které na vás budou v pražské ZOO koukat z interaktivních informačních tabulí), ale z pohledu geeka, který v technologii potřebuje vidět nejen obživu, ale i perspektivu, Flex skončil.

Díky, Adobe, že jsi mi Flex na tak dlouho “půjčilo”, je sice škoda, že sis ho zase vzalo zpátky, ale byly to hezké roky. A teď rychle budovat Agilio :)

23 thoughts on “Smutný pád Flexu
  1. Diky za pekny, ale smutny clanek. Mala technicka – nepise se slovo zkriplene s mekkym i po k? :)

  2. Sdílím tvůj smutek. Byť jsem Flex komerčně nepoužil, jsem léta velký příznivce této technologie a také myslím, že v některých oblastech výrazně předbíhá dobu! Bohužel se prostě dostatečně nerozšířila. Myslím, že za to může svým kusem i Adobe samo. Ne vývojový tým – ten opravdu odváděl skvělou práci, ale Adobe marketing, …a největší škoda je, že tak málo lidí ví, jak to bylo dobré :)

  3. Skvely clanok. Tiez ma to zarazilo ked Adobe oznamilo, ze Flex bude vyvyjat Apache. Tiez som bol nastvany, ale myslim si, ze z dlhodobeho hladiska je lepsie sa “preorientovat” skor ako neskor :-)

  4. Jirko, Agilio je pardubický startup, ve kterém jsme zatím tři a děláme na různých věcech. Jeden projekt je dlouhodobý a ještě nějakou dobu nám potrvá, ale vedle toho se snažíme dělat menší věci, které by nás mohly začít živit trochu bezprostředněji. Je to zatím všechno hodně na začátku a sám jsem zvědavý, co z toho bude :)

  5. Noro, já v zásadě přeorientaci na HTML taky chápu, ale přechod jsem si představoval úplně jinak – ideálně tak, že Flex půjde jen překompilovat do HTML5. Ono zrovna tohle by asi bylo z technického pohledu těžko proveditelné (bylo to jedno ze žhavých témat v Apache mailing listu), ale Adobe mělo celý tým expertů na dělání vývojářské RIA technologie a tak teoreticky mohli přijít s něčím, co by se Flexu podobalo, ale lépe by to zapadlo do technologického ekosystému HTML5.

    Jak jsem ale psal v článku, myslím, že se někdo nahoře zamyslel, jestli by tím “jen” nadchli celý vývojářský svět nebo tím taky vydělali hromadu peněz (jak se jim to jistě daří na designerských nástrojích) a pak už asi rozhodnutí bylo docela jednoduché. Dělat super vývojářskou technologii je bohužel charita.

  6. Zajímavé je třeba srovnání s JavaFX. To byla svého času také konkurence Flexu. Oracle ji resuscitoval, komplet předělal a pořád na ní pracuje dále. Dokonce se říká, že by to měl být časem hlavní GUI toolkit Javy nahrazující Swing.

  7. koubel: O JavaFX jsem měl původně v článku sarkastickou poznámku, ale odstranil jsem ji :) Ta technologie je IMO “dead on arrival”.

  8. Rikal jsem si, kdy nejaky “takovyto” clanek prijde. Apache na Flexu dela, delaji na tom i schopni lide, otazkou je, pro koho to delaji. Osobne Flexar jeste jsem, a myslim, ze ma jeste stale co nabidnout. HTML5/CSS/JS je fain, ale popravde … oproti flexu je to porod, ale je nutne to akceptovat jako dalsi (nutnou) variantu uz jen kuli tomu, aby clovek nezakrnel.

    Je jasne, ze kdyz bych psal novou aplikaci, tak uz budu vice premyslet, ale dokazu si predstavit pripad kdy bych i ted Flex vybral. … Sranda je, ze cca pred rokem, jsme dopsali jednu velkou aplikaci ve flexu, stale se jeste rozsiruje a rozsirovat bude, akorat je ted clovek paradoxne k smichu (zejmena podporeno argumentem, Flash je zlo … na dotaz “Proc je flash zlo” … odpoved “no, protoze je to flash a to je zlo”). Ja si za svym rozhodnutim stojim, ale u ostatnich je videt, ze na nas koukaj jak na blbce, kteri blbe vybrali. Dokonce jsem si prosel i obdobim, kdy jsem tu aplikaci chtel prepsat, ale ustal jsem to a jsem rad, protoze nevim, jak bych nektere veci misto ve Flexu resil v HTML.

    Jinak ten pad Flexu byl dost rychlej, co se tyce Adobe PR totalne nezvladnutej … Evangelisti chrlili priklady, vse jelo a z tydne na tyden salto mortale a “cus, uz to delat nebudem”. Chapu, ze jde o penize, nadseni vyvojaru ucty adobe nezaplati, jen myslim, ze ten nezvladnuty prechod dopomohl tomu velkemu dropu popularity.

  9. Uprimnou soustrast. Muj kamarad je jeden z nejlepsich italskych specialistu na Flash, a taky neni z vyvoje poslednich let stastny.

    Flash, ActionScript a Flex byly jiste velmi pokrokove a usnadnujici technologie a nekteri grafici diky nim ‘programovali’ relativne narocne a pritom uzasne vypadajici veci. Co pak teprve s nimi mohli dokazat opravdovi vyvojari? Bohuzel jsem nikdy nebyl primym svedkem takoveho vyvoje.

    Take jsem vise uvedene spise z akademickeho hlediska peclive prostudoval. Ale jak uz na zacatku clanku pisete, ze z uzivatelskeho pohledu je lepsi webova aplikace, ktera nepotrebuje doplnek, tak z marketingoveho hlediska ostatnich hracu na trhu vyjma Adobe je pouzivani uzavrene komponenty konkurence sebevrazdou.

    Kdyz jsem tyto fakta zvazil v roce 2008, tak jsem se ceste Flashe nastesti vice mene vyhnul, i kdyz tu a tam byl nutnosti. Cekal jsem, ze takova technologie bude spis nahrazena podobnou (byt i osekanejsi), nez jako uzavrena komponenta integrovana do budoucich standartu.

    Jinak diky za moc peknej clanek, a preju hodne stesti s novym projektem ;-)

  10. Přiznám se, že mne vždycky nadzvedne ze židle zmínka o tom, že Flash plugin je doplněk, který vše komplikuje už tím, že je to “cizí” věc na stránce … šmankote, co pak běhové prostředí pro JS, nebo renderovací jádro nejsou také “moduly” resp. běhové prostředí? :o) Flahs player má proti nim tu výhodu, že se chová daleko “stejněji” napříč technologiemi, než JS. Navíc mám jako vývojář možnost si podmínit verzi tohoto běhového prostředí u koncového uživatele, a to aniž bych BFU nějak zvlášť prudil. Nechci rozvíjet flame, ale myslím, že kromě možných obchodních důvodů se tu promítá do praxe i nějaký klon výše zmíněného memu a přiznám se, že mi je z toho docela smutno, že frikulíni opět vítězí :o( … no nic … omlouvám se za výlev emocí.

  11. Mirku, ono to není nějakou předpojatostí, ale ve Flash Playeru skutečně nefunguje řada věcí, které uživatel na webové stránce očekává, namátkou Ctrl+F, Ctrl+P, password manažery, Ctrl+T, Ctrl+W, middle click, dále je nestandardní scrollování, selekce textů atd. atd. Technicky chápu, proč to tak je, ale to koncové uživatele nezajímá. Kdyby Adobe hodně chtělo, mohlo všechno tohle ve spolupráci s několika hlavními výrobci prohlížečů “fixnout”, ale léta na to kašlali, nebo to spíš omlouvali technickou (IMO irelevantní) argumentací, až se to nakonec otočilo proti nim.

  12. Ale jo, to je naprostá pravda.

    Ale toho se můj komentář netýkal. Jde mi jen o samotnou mantru, že flash je cosi cizorodého … to vůbec ne … je to jen jeden z dalších modulů prohlížeče, jen pak cizorode působí, když není dost dobře “integrován” v takovýchto detailech. Ty detaily, to je prostě nejslabší článek řetězu – nicméně místo něj se jako důvod uvádí něco jiného a žije to i v “odborném” diskursu překvapivě dobře na to, jaký je to nesmysl. Vzniká pak virtuální svět, ve kterém je HTML5 + JS konečně bič na osinu v tagu object … hmmm :o/////

    No, možná jsem moc velkej hnidopich … :o/

  13. Mirku vite, ono to mozna neni jen o tom, jestli je Flash ‘cizi’, ale ze je uzavreny. Podle mne nejsou zajzasadnejsi pro jeho pad, ani tak slabiny v podobe slabe integrace s ostatnimi technologiemi, ktere Borek vyjmenoval. I kdyz ma naprostou pravdu, ze by se Flash mohl tesit vetsi prizni uzivatelu i vyvojaru, pokud by jim nabidl ‘standartni’ funkcionalitu, jako ostatni doplnky, ci webove technologie.

    Hlavni problem uzavreneho doplnku typu Flashe je v nezname urovni bezpecnosti. Ta nemusi byt vubec spatna, ale verejne nezdokumentovana bezpecnost je nebezpecnejsi nez zadna.
    Navic si myslim, ze spoustu z toho ‘nestandartniho’ chovani Flashe, ktere bych mu treba ja bych ochoten odpustit vymenou za jeho vyhody, je jen dusledkem snahy Adobe predejit bezpecnostnim diram.

    Bezpecnost nelze zalozit na tom, ze ‘nikdo’ nevi, jak ten ‘nas’ doplnek zneuzit, ale pouze na verejne publikovanych postupech proveritelnych nezavislymi kryptology. Ono samotne navrhy bezpecnosti vetsinou byvaji velmi dobre, to co casto selhava, je implementace.

    Myslim, ze se da vygooglit dost nazoru expertu z minulych let, kteri tyto obavy mnohokrat vyjadrili, i neurcite odpovedi Adobe, ktere je nevyvratily. A prave tohle podle mne zabilo Flash.

  14. Štefane, ano, to je docela dobře možné, že i otázka “bezpečností politiky” sehrává svou roli. O tom nemůže být sporu.

    Mně ale šlo o to, že mi vadí poměrně mocná vlna odporu proti Flashi. A to právě proto, že ta vlna má charakteristiky iracionálního memu. Alespoň tak to z diskursu vnímám. Otázky bezpečnosti jsou, lépe řečeno připadají mi, v diskursu dost minoritně se vyskytující. Nebo je to zhusta obyčejné papouškování.

  15. Hoj, díky moc za článek, Flex právě hodlám začít používat, pro mé účely se zdá být ideální – požadavek rychlého vývoje bez nutnosti bůhvíjakého výkonu aplikací. Zvláštní, že konci vývoje Flexu jsem se dozvěděl až tady, na Adobe jsem na tuhle informaci vůbec nenarazil.
    Každopádně mě o to víc potěšilo, že projekt dál pokračuje jako Apache Flex – jak vidíte budoucnost Flexu v rukou komunity?
    Nerad bych se teď učil něco, co bude třeba zanedlouho nepoužitelné.
    Díky.

  16. Jan: Jak to půjde pod Apache, se teprve musí ukázat – zatím to jako OSS projekt běží deset měsíců a z pokroků moc nadšený nejsem, ale každý začátek je těžký a na nějaké větší hodnocení je zatím brzo. Nedokážu odhadnout, jak to bude do budoucna, ale minimálně z mého pohledu je nyní příliš riskantní vsadit vše jen na Flex, a většina lidí, co znám, se rozhlížejí nebo už souběžně dělají i v něčem jiném.

  17. Zdravim Borku,

    omlouvam se, ale dovolim si tu trosku kalit vodu nad nekterymi nazory tohoto clanku. Ja jsem sice programator Flexu cerstvejsi a mozna nemam takove profesionalni zkusenosti jako jsi nasbiral ty za 6 let tvorby RIA v predchozich verzich flexu, nicmene z flashe jsem na flex presel teprve pred 2 lety a to v dobe kdy vysel flex 4. Nepocitil jsem tedy skok o kterem jsi tu mluvil ohledne skinovani komponent atd a souhlasim s tim ze je to prevazne spis min k uzitku ale ceho jsem se vlastne vubec ve clanku nedopatral je, co je pro tebe spoutecim prvkem toho ze jsi vubec usedl a tento clanek napsal. Ja jsem tzv. histerii kolem konce flash playeru na mobilu a naslednemu oznameni ukonceni flex ze strany Adobe take asi na tyden podlehl a to vcetne premysleni o me budoucnosti a celkove rozvahou nad budoucim uplatnenim, ale rozhodne si nemyslim, ze by to mel byt koncec nebo pad teto technologie. Naopak Adobe zatim dela vse pro to aby to tak brano nebylo a neustale podporuje nejruznejsi projekty rozsirujici flex framework o zajimave funkce a za posledni rok co flex predala do rukou apache bylo vydano nejmene 5 aktualizaci samotneho behoveho prostredi a verim ze tim to stale nekonci.

    Podle meho nazoru jsi presne vystihl duvod proc tak Adobe udelalo. Nejde proste vyvijet technologii zdarma jako dar pro vyvojare a dotahovat ji do nekonecna… kdyz uz flex dosahl urcite urovne, tak je cas aby se na dalsim vyvoji teto technologie nadale podilela komunita a co se tyka histerie a nazoru verejnosti na to ze flex a flash technologie umira a ty smesne srovnavani s html5 a dalsi konpiracni nesmysli od lidi co teto problematice vubec nerozumi, zpusobujeme a dokrmujeme tyto nesmyslne debaty a sami prispivame k takovymto myslenkam tim ze se na internetu objevuji takoveto clanky, ktere spousta lidi vezme vazne a siri to jako pravdu… sami diky tomu pak sirime zvesti o tom ze tato technologie umira a ze je jeji konec neodvratitelny a sami se tim pripravujeme o praci kdyz takove zavery a nazory sirime. Lide kteri teto problematice totiz vubec nerozumi se zacnou obavat budouci podpory nebo buh vi ceho a nebudou chtit investovat do projektu realizovanych na teto platforme.

    Myslim si ze Flex je uz natolik vyspely framework, ze i kdyby se na cca 5 let zastavil jeho vyvoj, tak stejne nebude dalsi 5 – 8 let nicim nahrazen. Pokud navic nebudeme sirit takoveto histerie a zbytecne upozornovani na situaci, ze je tomu tak jak pises, mozna se dockame i vetsich skoku v jeho vyvoji…. to nejhosi pro jeho budoucnost totiz bude kdyz ho vyvojari zacnou opoustet a tim pak budeme brat vitr z plachet lidem, kteri ho maji pro nas dale zdokonalovat.

    Zaver je tedy ze pres to, ze clovek chce vyjadrit celkove rozhorceni nad tim, ze neduveruje jak si apache povede a ze adobe opustilo flex a nas se to dotyka jako zrada ze strany Adobe jehoz technologii jsme natolik verili a zamerili se na ni natolik, ze se vnas nachvilku takovyto pocit konce a nejistoty nasi budoucnosti probudil… ale neni to duvod takoveto pocity sirit a budit v lidech takoveto myslenky a tim neustale dokrmovat tuto histerii a zaroven tak zvetsovat moznost toho ze se tam muze stat…

    FLEX UMRE AZ HO OPUSTI JEHO VYVOJARI A NEBUDE PRO KOHO TENTO FRAMEWORK DAL ZVELEBOVAT. VYVOJARI DELAJI DOBRE JMENO FRAMEWORKU JELIKOZ OSTATNE ONI DOPORUCUJI SVYM KLIENTUM NEJVHODNEJSI PLATFORMU PRO VYVOJ JEJICH NAPADU. BUDEME LI TVRDIT ZE FLEX UMIRA, COZ SE NEDEJE, SAMI BUDEM PRISPIVAT K TOMU ABY SE TAK STALO. JA VERIM ZE NENI FRAMEWORK CO MI DOVOLI DELAT TAK NASLAPLE PROJEKTY JAKO TED A TO ZAROVEN NA DESKTOP, MOBIL A TABLET S MINIMALNI NAROCNOSTI NA PORTACI. JA ZASTOUPIM TED TRI TYMY JEN S KOLEGOU CO MI PISE SERVEROVY BACKEND A KOUZLO GRAFIKY A VSEHO CO MI FLEX DOVOLI BYCH V ZADNEM JINEM FRAMEWORKU NIKDY NEZVLADL REALIZOVAT.

    Diky za pozornost a omlovam se za hrubky.

    Antonin Marek

  18. Antoníne, máš samozřejmě validní názor, ale tento blog post jsem nepsal týden po oznámení Adobe, ale skoro po roce. Není psaný ze vzteku a hysterie, ale spíš jako soukromý komentář k věcem, které se udály a které mně osobně připadají smutné, protože Flex je skutečně skvělá technologie. Ke svým klientům jsem upřímný – Flex doporučuji pouze v případě, že to i dnes dává smysl, a vskutku tomu tak zatím v mnoha případech je. Tvářit se ale, že se nic nestalo, nebo jenom “taktně mlčet”, mi nepřipadá úplně férové.

    Co se týče toho, že vývojáři sami mohou uspíšit, nebo podle tebe způsobit reálný pád Flexu, je to možné, nicméně on je důvod, proč drtivá většina původních Flex vývojářů reaguje podobně. Byl to marketingově nezvládnutý krok Adobe, nebo už jim možná to marketingové úsilí ani nestálo za to, nevím. Každopádně mi nepřipadá jako vina nás, historicky velmi zapálených Flex vývojářů, že reagujeme tak, jak reagujeme.

    Ale opravdu beru tvůj pohled jako validní. Dlouho jsem byl na tvé straně a říkal jsem si, co bude kdo mít z mé v podstatě nekonstruktivní kritiky, ale nakonec převládl iracionální pocit, že podobný článek prostě musím napsat. Nelituji toho.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

To create code blocks or other preformatted text, indent by four spaces:

    This will be displayed in a monospaced font. The first four 
    spaces will be stripped off, but all other whitespace
    will be preserved.
    
    Markdown is turned off in code blocks:
     [This is not a link](http://example.com)

To create not a block, but an inline code span, use backticks:

Here is some inline `code`.

For more help see http://daringfireball.net/projects/markdown/syntax